1965 Born in Dettelbach
Lives and works in Leipzig, Germany

EDUCATION

2005 MA in Ceramics & Glass, Royal College of Art, London
2003 BA in 3D-Design Ceramics, Bath Spa University, Bath
2000 Twelve years Research technician in Germany, U.S.A. and Italy
1987 Degree in Chemistry, Chemisches Institut Dr. Flad, Stuttgart

SELECTED PERSONAL EXHIBITIONS

2018 Elke Sada - Keramik, Galerie Robert Keller, Kandern
2018 Tamara van San & Elke Sada, Puls Ceramics Gallery, Brussels
2018 Elke Sada - Hallstattpieces, Centre Céramique Contemporaine, La Borne
2017 Construction & Déconstruction - Elke Sada & Rafa Perez, Galerie Du Don, Le Fel
2017 arnoldsche weekend art gallery #4, ARNOLDSCHE Art Publishers, Stuttgart
2016 Studio ouvert, DRAWinternational, Caylus
2015 raumvertont, Emil Heger & Elke Sada, Galerie Idelmann, Gelsenkirchen-Buer
2014 Pierre Buisseret & Elke Sada, Clara Scremini Gallery, Paris
2014 Ken Eastman & Elke Sada, Puls Ceramics Gallery, Brussels
2013 13. Parcours Céramique Carougoise, Atelier Michelle Dethurens, Carouge
2012 Jeux de Caprices, Terra Viva Galerie, St. Quentin la Poterie
2011 Haut en Couleur with Ingrid Saag, Galerie du Don, Le Fel
2011 spontanoeus+explosive, Keramikmuseum, Staufen
2008 Elke Sada and Jochen Rüth, Keramik Galerie Faita, Hameln
2006 mostra d’arte“, Sala Serra, Ispra
2004 There is no place like home, RCA Hockney Gallery, London

SELECTED GROUP SHOWS

2021 Collect II, Galerie Hu, Nagoya
2020 En noir et blanc on en couleurs?, Musée Ariana, Geneva
2019 Echo of Collectible, 20 Jahre Puls Contemporary Ceramics Gallery, Brussels
2019 Loewe Craft Prize, Isamu Noguchi´s indoor stone garden ´Heaven´, Sogetsu Kaikan, Tokyo
2019 Radical craft, Direktorenhaus Berlin
2019 Pop & Shot, Maison de la Céramique, Dieulefit
2018 VESSEL | SCULPTURE 3, Grassimuseum, Leipzig
2018 COLLECTIVE DESIGN NEW YORK with Mindy Solomon Gallery
2016 From the World IV, Gallery Hu, Nagoya
2016 PAD Paris Art+Design mit Clara Scremini, Paris
2015 Le Rouge est mis, Galerie D’Albis, Paris
2015 Geformt und gebaut, Galerie Handwerk, München
2014 Spontanéité et gestuelle, Contemporary Ceramic APCP, Couvent Treigny
2014 Création contemporaine et Mécénat, une alliance durable, Musée Ariana, Geneva
2013 Vielleicht sehe ich auch zu tief in die Dinge hinein, Overbeckgesellschaft, Kunstverein Lübeck
2013 the vessel, the object III, Kunstforum Solothurn
2012 Von Tradition bis Farbrausch - 20 Jahre Keramik Galerie Faita, Hameln
2012 SCOPE Basel, with Mindy Solomon Gallery
2011 Fiesta, The Leach Pottery Gallery, St. Ives
2010 Kunsthandwerker Zeichnen, Galerie für Angewandte Kunst, München
2009 5th Worldbiennale Icheon, CEBIKO 2009, South Korea
2008 Ett verk var, Härke Konstcentrum, Frösön
2007 VIII International Biennal Of Ceramics, Museu de Ceràmica de Manises, Manises
2005 Like nowhere else, Royal College of Art, London
2004 Exposed, Royal College of Art, London

RESIDENCIES/SYMPOSIEN/TALKS/LECTURES

2019 Experiment and play - embracing the unexpected, Workshop + lecture, University of West Bohemia, Plzeň
2018 Artist-in-Residence, Schloss Plüschow
2018 Conférence+Demo - 20 ans de Carac'Terre, Musée National des Beaux-Artes Québec
2016 Artist-in-Residence, DRAWInternational, Caylus
2015 Ceramic Artist at International Ceramic Art Festival, Sasama
2015 Rencontre Professionelles, Les Printemps des Potiers, Bandol
2013 Artist-in-Residence, Atelier Francine del Pierre et Fance Franck, Paris
2013 Parcours Céramique Carougoise, Carouge
2011 Ceramic Artist at International Ceramic Festival, Aberyswyth
2010 Presentation From Painting to Pot at Ceramic Art London
2010 Keramiksymposium Gmunden, Austria

SELECTED AWARDS

2019 Honorable Mention, 10th Korean International Ceramic Biennale, KICB 2019, Icheon
2019 Shortlisted for Loewe Craft Prize 2019, Madrid
2016 Shortlisted for XXIVeme Biennale Vallauris, Section Container
2015 First Prize, Grassipreis der Carl und Anneliese Goerdeler Stiftung, Grassimuseum, Leipzig
2014 Second Prize, International Ceramic Fair Oldenburg
2014 Prix David Miller, Le Printemps des Potiers, Bandol
2012 Ceramic Review Award, Ceramic Art London
2011 First Prize Ceramic Award Diessen
2009 Jurors Choice at the 5th World Biennale CEBIKO, Icheon
2008 Third Prize at the Ceramic Award Evergreen, Oldenburg
2007 Erdwin-Amsinck Award, MKG, Hamburg

SELECTED COLLECTIONS

World Ceramic Center, Icheon
Jorge Pérez Collection, Miami
Grassimuseum Leipzig
KMB Keramik-Museum, Berlin
Musée Ariana, Geneva
K-Hof Kammermuseen Gmunden
Badisches Landesmuseum Karlsruhe
Ceramic Collection of Aberystwyth University
World Ceramic Center, Icheon, South Korea
MKG Sammlung der Moderne, Hamburg
The International Design Museum, Munich

SELECTED BIBLIOGRAPHY

BOOKS

Le Printemps de Potiers. Prix David Miller 2010 – 2015, Ollioules: LPdP, S. 84 – 95.
Michelle Dethurens. Elke Sada, Carouge: Atelier Michelle Dethurens, 2013.
Schnuppe von Gwinner. Originale -17 Begegnungen mit der Kunst des Handgemachten,
Hamburg: craft2eu, 2011, pp. 115 -125.

ARTICLES

N. Lange. ‘Ton-Art’ in Architektur & Wohnen, Ausgabe 3/2019, MAI-JUNI, 2019, S. 29+73..
R. Luckner-Bien. ‘Ton als Medium und Kunstform’ in Art Aurea, Ausgabe 36, Frühjahr 2019, S. 76.
W!D. ‘Female Shift’, in Wohn!Design, Ausgabe 1/2017, S. 38.
N. Crestou, ‘Printemps des Potiers 2015: Hommage à David Miller’, in La revue de la Ceramique et du Verre, No. 203, July/August 2015, pp. 64-68.
M-P. Suhard. ‘Le Rouge Est Mis’ in La revue de la Ceramique et du Verre, No. 202, MAY/JUN 2015, pp. 62-63.
W. Lösche, ‘Handbuilt Contemporary Ceramics’ in New Ceramics, JAN/FEB 2015, pp. 44-45.
B. Bunskoek. ‘Geen enkel raakvlak en geen enkele overeenkomst’ in KLEI Keramisch Magazine, Nr. 2, Maart/April 2014, pp. 13-15.
P. Nobécourt. ‘Elke Sada, Jouer en couleur’ in La revue de la Ceramique et du Verre, No. 196, Jan/FEB 2014, pp. 38-41.
G. Dewald. ‘Ceramics for use’ in Ceramic Review, Issue 259, Jan/Feb 2013, pp. 46-51.
W. Lokau. ‘Schön und nützlich: Elke Sada und Claudia Lis’ in Art Aurea, Heft 4, 2012, pp. 40-46.
G. Siebke. ‘Kunst zum Anfassen’, in Schöner Wohnen, May/June 2009, pp.10-11.
I. Wilson. ‘Reveries, Heimat, longing’ in CeramicsMagazin, Nr. 2/2006, pp. 31-33.